söndag 3 februari 2013

Pizza - since 1889


För 124 år sen gjordes en "Pizza Margherita" av en kock i Italien för att hedra drottning Margherita. Mycket bra idé tycker jag, som älskar pizza! Har ätit pizzor i Spanien, USA (på Joe´s Pizza,en riktig klassiker i New York), England...men den absolut godaste pizza jag ätit var faktiskt i just Italien! Vid Comosjön, en timmes tågresa från Milano, hade jag min pizza-moment. En nära-foodgasm-upplevelse! Att jag sen åt pizzan i den vackraste omgivning jag nånsin upplevt gjorde säkert sitt, men ändå...


Pizza à la Comosjön. En minst sagt udda form på pizza, serverad på träplanka. 


Lago Di Como. Biiiiiuuuuutiful!


Men man kan göra pizza hemma också! Bleknar i jämförelse, men gott ändå!

Pizzadeg

2 bakplåtar eller 4 stora runda pizzor

50 g jäst
2,5 dl ljummet vatten
2 msk olja
½ tsk salt
6-7 dl vetemjöl

Smula jästen i en degbunke och rör ut den med det ljumma vattnet. Tillsätt övriga ingredienser, pudra över lite mjöl och låt jäsa 1 timme under bakduk. Kavla ut riktigt tunt till valfri form.

Tomatsås

2 burkar krossade tomater av god kvalité
2 vitlöksklyftor, pressade
4 tsk socker
oregano

Rör ihop alla ingredienser i en kastrull och låt koka i 10 minuter.

Pizzasallad

7 dl strimlad vitkål
2 msk olivolja
1½ msk vitvinsvinäger
½ tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
ev lite italiensk salladskrydda

Stöt gärna vitkålen med en mortel för att få extra saftig och mjuk pizzasallad. Blanda ihop olja, vinäger och kryddor. Häll detta över vitkålen och låt stå minst 2 timmar i kyl, men gärna mer. 


Toppingen på pizzan kan ju varieras i det oändliga,denna gång hade jag salami, fetaost, rödlök, mozzarella och röd paprika. Delicious!

Receptet på pizzadegen och tomatsåsen har jag fått tips om från mitt jobb.

2 kommentarer:

  1. Där har jag också varit! Jag har inte ätit pizza där, men jag har varit på bröllop och druckit alldeles för många mojitos...hu! Men kul hade ví!
    De gifte sig vid vattnet och det var jättevackert. Vi har ju tur som kan ta bilen dit, det tog ungefär 5 timmar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera