söndag 8 december 2013

Saffranskissar...



...heter det ju inte, men skulle i princip kunna göra! Same same, liksom! ;) Det här är ju goa grejer och skönt att traditionen med lussekatter håller sig till december, till skillnad från tex semlor, som börjar säljas redan 2 månader före fettisdagen. Då hinner man liksom längta ordentligt! För det är en njutning inför varje lucia att sätta tänderna i en nygräddad, saftig lussekatt! Dessa blir riktigt saftiga och goda, med både kesella och mycket smör. Jag älskar russin i bröd och bullar och vill därför inte bara ha 2 små ynka russin ovanpå, utan i hela bullen! Min familj däremot, dissar till och med dom 2 små stackars russinen ovanpå. Hm. Tur att man kan dela på degen och göra hälften av var! :)






..."och nåra med socker på"...
 
 
 
Lussekatter
 
 
Ca 40 st
 
 
50 g jäst
1 g saffran (2 påsar)
150 g smör, rumsvarmt
250 g kesella
5 dl mjölk
2 dl socker
1 tsk salt
14-16 dl vetemjöl

Värm mjölken till 37 grader och häll i saffranet i den ljumma mjölken (detta för att utvinna smaken maximalt). Smula ner jästen i en degbunke och häll i lite i taget av den ljumma mjölken, tills jästen löst sig. Blanda i resten av vätskan. Blanda ner kesella, socker och salt. Tillsätt mjölet lite i taget, varvat med klickar av det rumsvarma smöret (och ev russin). Var noga med mängden mjöl, så blir lussekatterna riktigt saftiga. Pudra lite mjöl över degen och täck med bakduk. Låt jäsa 60 min.
Lyft upp degen på ett bakbord och knåda lite. Dela degen i bitar och forma till lussekatter. Lägg på bakpappersklädd plåt, tryck ner russin ovanpå och låt jäsa 45 min. Pensla med uppvispat ägg och strö ev över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen ca 5-8 min.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar